Wiadomości

Środa, 15 lutego 2023

Program o emocjach

„Z EMOCJAMI ZA PAN BRAT  - program rozwijania inteligencji emocjonalnej u dzieci          w wieku przedszkolnym” ma służyć wspomaganiu rozwoju osobowościowego i społecznego dziecka, zwłaszcza jego dojrzałości emocjonalnej.

Emocje towarzyszą nam od narodzin mimo tego, że nie zawsze umiemy je nazwać.           Są nieodłącznym elementem naszego życia, odpowiadają za wyrażanie nas samych, kontakt ze światem i kształtowanie charakteru. Rozwój emocjonalny pozwala na odkrywanie własnego ja, reakcji na życiowe sytuacje, zdarzenia i spotykanych ludzi. Zarówno pozytywne jak i negatywne emocje są potrzebne, aby zrozumieć co jest dla nas ważne, a co nie, co nas uszczęśliwia, a przez co jesteśmy smutni. Wiek przedszkolny jest okresem najintensywniejszego rozwoju emocjonalnego, dzieci najłatwiej uczą się odbioru i okazywania nastrojów. Emocje dzieci są znacznie mocniejsze niż emocje dorosłych. Dzieci przyjmują wszystko ze wzmożoną wrażliwością, ale również bardzo szybko odpychają od siebie szczególnie te złe doświadczenia. Ich emocjonalność charakteryzuje się krótką trwałością, ponieważ nie są w stanie ich ukryć, co pomaga w oczyszczeniu i akceptacji zaistniałych sytuacji.

Bardzo istotne jest, żeby dziecko nauczyło się kontrolować uczucia, jednak nie jest w stanie dokonać tego samo, więc my dorośli musimy im w tym pomóc. Nie jest to zadaniem trudnym, ponieważ przedszkolaki są niesamowicie plastyczne i ich przyszły charakter zależny jest środowiska, w którym się obraca i dorosłych, których ma szansę obserwować.

Dążąc do pełnego rozwoju dzieci we wszystkich sferach rozwoju, obserwując i rozumiejąc ich potrzeby został opracowany i zostanie przeprowadzony od lutego do czerwca 2023r. przez psychologa i pedagoga specjalnego program pt.: ,,Z emocjami za pan brat" zawierający cykl zajęć wspomagających rozwój społeczno – emocjonalny.   

Celem głównym programu jest rozwijanie inteligencji emocjonalnej u dzieci w wieku przedszkolnym. Zadaniem nauczyciela jest pomoc dzieciom w oswojeniu się z własnymi    i cudzymi emocjami. Tłumiąc bowiem reakcje naturalnie towarzyszące emocjom i sprawiające, że emocje są rozpoznawalne przez otoczenie, pozornie uczymy się panowania nad sobą.  Dzieci będą uczyć się nazywania emocji,  rozumienia tego, co czują, zachowania się w związku z tym, co czują, w taki sposób, który jest społecznie i kulturowo akceptowalny oraz rozpoznawania emocji u innych i rozumienia ich zachowań.