Gry komputerowe

Uzależnienie od gier komputerowych pojawiło się w momencie wejścia na rynek komputerów oraz Internetu...

UZALEŻNIENIE DZIECI OD GIER KOMPUTEROWYCH

Uzależnienie od tego typu rozrywki pojawiło się w momencie wejścia na rynek komputerów oraz Internetu. Wcześniej dzieci mogły grać jedynie w salonach gier, co było ograniczone ze względu na możliwości finansowe. Dziś w milionach domów dzieci posiadają własne komputery, korzystają z komputerów swoich rodziców oraz są wyposażone w różne konsole do gier. Wiele z tych dzieci i nastolatków wydaje się być już uzależnionymi od gier komputerowych. Duża liczba dzieci gra do późna w nocy.

 

ZAKRESY ODDZIAŁYWANIA GIER KOMPUTEROWYCH NA PSYCHIKĘ DZIECKA:

 • zakres dostarczania wzorów zachowań,

• zakres tworzenia systemu wartości i kształtowania postaw,

• zakres tworzenia okazji do rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji,

• zakres treningu zachowań.

Im częściej dziecko korzysta z gier komputerowych, tym rzadziej wykonuje inne czynności, takie jak: nauka, czytanie książek, uprawianie sportu, spotkania z rówieśnikami.

 

EFEKT WYPORNOŚCI - Ograniczenie czasu na działania rzeczywiste na rzecz nabywania doświadczeń, jakich odbiorcy dostarcza świat wirtualny.

 

SYNDROM NIENTENDO - Przekaz audiowizualny i multimedialny jest konsumowany przez gracza w sposób bezrefleksyjny i mechaniczny.

 

CZERWONE GRY - To takie w których występuje agresja, przemoc, walka.

 

SKUTKI UBOCZNE GRANIA W GRY ZAWIERAJĄCE PRZEMOC:

• zrelatywizowanie wartości życia,

• podział świata na sprzymierzeńców i wrogów,

• przeświadczenie, iż okrucieństwo jest stanem normalnym, potrzebnym, aby przetrwać w rzeczywistym świecie,

• zobojętnienie na przemoc.

Brak kontroli nad tym co robi dziecko na komputerze, może mieć negatywne konsekwencje oraz może doprowadzić do uzależniania.

 

OBJAWY UZALEŻNIANIA OD KOMPUTERA:

• symulowanie przez dziecko nauki,

 • unikanie kontaktów i zabaw z dziećmi, które nie posiadają komputera,

• powstawanie objawów nerwicy,

• rezygnacja z dotychczasowych aktywności.

 

DBAJĄC O WŁAŚCIWY ROZWÓJ DZIECKA NALEŻY PAMIĘTAĆ O:

• wyznaczaniu dziecku elastycznych granic pracy przy komputerze,

• limitowaniu czasu poświęconego na gry komputerowe,

• właściwym doborze rodzaju gry,

• stworzeniu odpowiednich warunków,

 • kontrolowaniu, co oglądają dzieci,

 • rozmawianiu zamiast zakazywaniu,

• stwarzaniu alternatywy dla komputera.

Dotychczasowe badania nie pozwalają jeszcze na jednoznaczne i całościowe ocenienie wpływu gier komputerowych na psychikę dzieci. Jak się wydaje, dają one duże możliwości w zakresie powiększania sprawności psychomotorycznych, być może także rozwoju myślenia strategicznego. Jednocześnie jednak korzystanie z gier może doprowadzić do zawężenia zainteresowań czy nawet uzależnienia, a także negatywnych zmian w osobowości.

 

DOBRZE PRZYGOTOWANY RODZIC:

 • nadzoruje kontakt dziecka z komputerem, jednocześnie jasno wyznacza określone ramy czasowe i praktyczne korzystanie z komputera, wskazując właściwe programy;

• kontroluje to, co dziecko przynosi do domu, zna źródła z których wypożycza gry;

 • nadzoruje instalację oprogramowania;

• przedstawia dziecku nowe sposoby korzystania z komputera, a pracując wspólnie z dzieckiem zachęca je do korzystania z innych programów niż tylko gry;

• kupuje dziecku gry adekwatne do jego wieku;

• blokuje strony WWW nieodpowiednie dla dziecka;

• zna treści i sposób korzystania z danej gry.

 

Źródło: dziecko-w-swiecie-gier-komputerowych-1579684441.pdf (radziszow.edu.pl)

Tagi