Uzależnienie od gier komputerowych pojawiło się w momencie wejścia na rynek komputerów oraz Internetu...
UZALEŻNIENIE DZIECI OD GIER KOMPUTEROWYCH
Uzależnienie od tego typu rozrywki pojawiło się w momencie wejścia na rynek komputerów oraz Internetu. Wcześniej dzieci mogły grać jedynie w salonach gier, co było ograniczone ze względu na możliwości finansowe. Dziś w milionach domów dzieci posiadają własne komputery, korzystają z komputerów swoich rodziców oraz są wyposażone w różne konsole do gier. Wiele z tych dzieci i nastolatków wydaje się być już uzależnionymi od gier komputerowych. Duża liczba dzieci gra do późna w nocy.
ZAKRESY ODDZIAŁYWANIA GIER KOMPUTEROWYCH NA PSYCHIKĘ DZIECKA:
• zakres dostarczania wzorów zachowań,
• zakres tworzenia systemu wartości i kształtowania postaw,
• zakres tworzenia okazji do rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji,
• zakres treningu zachowań.
Im częściej dziecko korzysta z gier komputerowych, tym rzadziej wykonuje inne czynności, takie jak: nauka, czytanie książek, uprawianie sportu, spotkania z rówieśnikami.
EFEKT WYPORNOŚCI - Ograniczenie czasu na działania rzeczywiste na rzecz nabywania doświadczeń, jakich odbiorcy dostarcza świat wirtualny.
SYNDROM NIENTENDO - Przekaz audiowizualny i multimedialny jest konsumowany przez gracza w sposób bezrefleksyjny i mechaniczny.
CZERWONE GRY - To takie w których występuje agresja, przemoc, walka.
SKUTKI UBOCZNE GRANIA W GRY ZAWIERAJĄCE PRZEMOC:
• zrelatywizowanie wartości życia,
• podział świata na sprzymierzeńców i wrogów,
• przeświadczenie, iż okrucieństwo jest stanem normalnym, potrzebnym, aby przetrwać w rzeczywistym świecie,
• zobojętnienie na przemoc.
Brak kontroli nad tym co robi dziecko na komputerze, może mieć negatywne konsekwencje oraz może doprowadzić do uzależniania.
OBJAWY UZALEŻNIANIA OD KOMPUTERA:
• symulowanie przez dziecko nauki,
• unikanie kontaktów i zabaw z dziećmi, które nie posiadają komputera,
• powstawanie objawów nerwicy,
• rezygnacja z dotychczasowych aktywności.
DBAJĄC O WŁAŚCIWY ROZWÓJ DZIECKA NALEŻY PAMIĘTAĆ O:
• wyznaczaniu dziecku elastycznych granic pracy przy komputerze,
• limitowaniu czasu poświęconego na gry komputerowe,
• właściwym doborze rodzaju gry,
• stworzeniu odpowiednich warunków,
• kontrolowaniu, co oglądają dzieci,
• rozmawianiu zamiast zakazywaniu,
• stwarzaniu alternatywy dla komputera.
Dotychczasowe badania nie pozwalają jeszcze na jednoznaczne i całościowe ocenienie wpływu gier komputerowych na psychikę dzieci. Jak się wydaje, dają one duże możliwości w zakresie powiększania sprawności psychomotorycznych, być może także rozwoju myślenia strategicznego. Jednocześnie jednak korzystanie z gier może doprowadzić do zawężenia zainteresowań czy nawet uzależnienia, a także negatywnych zmian w osobowości.
DOBRZE PRZYGOTOWANY RODZIC:
• nadzoruje kontakt dziecka z komputerem, jednocześnie jasno wyznacza określone ramy czasowe i praktyczne korzystanie z komputera, wskazując właściwe programy;
• kontroluje to, co dziecko przynosi do domu, zna źródła z których wypożycza gry;
• nadzoruje instalację oprogramowania;
• przedstawia dziecku nowe sposoby korzystania z komputera, a pracując wspólnie z dzieckiem zachęca je do korzystania z innych programów niż tylko gry;
• kupuje dziecku gry adekwatne do jego wieku;
• blokuje strony WWW nieodpowiednie dla dziecka;
• zna treści i sposób korzystania z danej gry.
Źródło: dziecko-w-swiecie-gier-komputerowych-1579684441.pdf (radziszow.edu.pl)